Unngå å gå i sporet!
Det er gangbaner som er åpen for ferdsel mellom museumsbyggene og alt materiell som står utstilt på Løkken stasjon ser man fra perrongene på stasjonen.
Materiell i utstillingshallen
I utstillingshallen står for tiden en del kisvogner og godsvoner som skal stilles ut.
nr 37
Følgevognen er bygd på en kisvognramme fra 1907, produsert ved Strømmen Værksted. Denne typen følgevogn gjorde det mulig å heve sporrenseren med trykkluft. Tidligere var man nødt til å stå på en flatvogn med hevarm for løft av sporrenseren.
Eo 220
Vogna er bygd på eget verksted i 1995 for å kunne ha servering på Thamshavnbanen. Den er bygd på en ramme fra 1893.
P 81
Denne kisvognen har blitt omfattende oppgradert. Vognen har tidligere vært benyttet til transport av granulert skjærstein.
P 117
P 121
Kisvogn med sveiset klinket kiskasse.
P 129
Kisvogn med ombygd låsemekansime.
G 18
Opprinnelig lukket godsvogn, men kun understellet er tilbake.
Opprinnelige data lukket godsvogn:
Litra: G
Vekt: 6 tonn
Last: 11 tonn
Lengde: 6180 mm.
Bredde: 2160 mm.
4 vogner av denne typen lukket godsvogn ble levert Thamshavnbanen (nr. 15-18).
Gf 14
Kun understell tilbake.
Opprinnelige data:
Litra: Gf
Vekt: 6 tonn
Last: 11 tonn
To slike vogner, nr. 13 og 14, ble levert Thamshavnbanen.
G16 - Magnetittvogn
Opprinnelig lukket godsvogn, men ombygd til magnetittvogn.
Opprinnelige data lukket godsvogn:
Litra: G
Vekt: 6 tonn
Last: 11 tonn
Lengde: 6180 mm.
Bredde: 2160 mm.
4 vogner av denne typen lukket godsvogn ble levert Thamshavnbanen (nr. 15-18).
G 32
Opprinnelig bolster- og grusvogn. Ombygd først til lukket godsvogn (varme) og senere til magnetittvogn. Opprinnelige data (bolster- og grusvogn): Vognvekt: 4,5 tonn Last: 11 tonn Bevegelige aksler. Lengde: 6150 mm. 6 slike bolster- og grusvogner ble levert Thamshavnbanen (nr. 27-32). Nr. 29 og 32 ble ombygd til lukkede godsvog...
QN 33
Boggi stakevogn
Vognvekt: 8 tonn
Last: 22 tonn
1 vogn (nr. 33) ble levert Thamshavnbanen av Skabo Jernbanevognfabrikk i 1907.
No(QPf) 61
Boggi stakevogn.
Vognvekt 13 tonn.
Last 28 tonn, 19,1 m2, 7,8 m3.
Lok 8
Elektrisk utrustning: Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget
Mekanisk utrustning: AB Svenska Järnvägsverkstäderna, Falun
Levert år: 1918
Akselrekkefølge: B' B'
Transformator: 350 kVa
Antall motorer: 4
Motortype: E 100
Ytelse: 400 hk
Maksimumhastighet: 50 km/t
Trekkraft: 380 tonn
Lengde: 9030 mm
Vekt: 44 tonn
Ø drivhjul: 1000 mm
ASEA hadde i årene etter 1910 utviklet kraftige ellok for malmtog i Nord-Sverige. Disse vellykkede leveransene telte nok med i vurderingen da Thamshavnbanen valgte ASEA som leverandør for to nye kistoglok som ble bestilt i 1916. Lokene ble levert til Thamshavnbanen i 1918, og fikk nummer 7 og 8.
Lokene er konstruert som boggilok med en blindaksel i hver boggi. Overføring av kraft til drivakslene skjer med stangdrift. Lokene har to strømavtagere, og en transformator på 350 kVa med 10 utganger. Motorene yter kontinuerlig ca 400 hk, men kan i kortere perioder yte opp mot 560 hk. Lok 7 og 8 viste seg svært driftssikre, og trakk i de første årene togsett på 20 vogner (ca. 380 tonn). Senere gikk man over til 18 vogner for ikke å presse dem for mye.