Kongevogna - Thamshavnbanen
Thamshavnbanens Kongevogn
Motorsalongvogn nr 4, ble levert til åpningen av Thamshavnbanen i 1908. Vognen ble bygd som privatvognen til Christian Thams og hans gjester, senere ble den brukt som representasjonsvogn for selskapets ledelse. Under åpningen reiste HM Kong Haakon VII og etter det fikk den navnet Kongevognen.
Kongevognen er laget ved britiske United Electric Car Company med elektrisk utrustning fra British Westinghouse. Vognen kan kun brukes på Thamshavnbanen med en kombinasjon av sporvidde på 1000 mm og kjørestrøm på 6600 V/25Hz. Med en privateid jernbane på 25 km som aldri var tilknyttet statsnettet viser dette hvor stort det var tenkt på Løkken Verk på begynnelsen av 1900-tallet.
Kongevogna er verdens eneste motorsalongvogn som fortsatt er i drift.
Alt ved kongevognen er originalt bortsett fra den ene bremsekretsen, man fikk et pålegg om tokretssystem etter en ulykke i Oslo med en lignende motorvogn.
- Den har egne motorer på 2x40HK
- Utvendig er det teak som opprinnelig var med gullfarget mønster men som ble malt burgunder i 1929.
- Innvendig er taket i preget tapet dekorert med gipsornamenter i lyse farger.
- Alt av synlig treverk er i mørk eik med rike utskjæringer.
- Setene er trukket i rødfarget bøffelhud og gulvteppet er i ren ull.
- Lysekroner i taket.
- Luftevindu og speil i slipt krystall.
- Rullegardiner foran panoramavinduene, og toalett bak det glasset som er frostet.
- Det er inndelt i to salonger med i alt sitteplasser til 19 stk.
Kultursti
Med vising i KPs egen løsning
Noen utvalgte kullturpunkter
Kultursti løkken verk
-
-
Gammelbyen - Brakkan
Bydelen Brakkan ble bygd ut for at arbeidere i gruva og vaskeriet skulle ha en plass å bo.
-
Bjørnli Haveby
Ettersom gruvedrifta ble flyttet vestover ble neste bydel også det. Bjørnli ble bygd ut i perioden 1915-1921
-
-
-
-
Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket
Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket
-
-
-
-
Astrup sjakt
Astrup sjakt ble åpnet i 1972 og var i drift til gruva stengte i 1987. Sjakta er den nyeste og vestligste sjakta i hovedgruva på Løkken Verk.
-
Anleggsveien og styrten
Når Astrup sjakt ble tatt i bruk ble det anlagt en vei fra gruveområdet på Moshaugen via Fagerlia og til oppredningsverket.