Hopp til hovedinnhold

Kulturpunkt

Kongevogna - Thamshavnbanen

Thamshavnbanens Kongevogn

Motorsalongvogn nr 4, ble levert til åpningen av Thamshavnbanen i 1908. Vognen ble bygd som privatvognen til Christian Thams og hans gjester, senere ble den brukt som representasjonsvogn for selskapets ledelse. Under åpningen reiste HM Kong Haakon VII og etter det fikk den navnet Kongevognen.

Kongevognen er laget ved britiske United Electric Car Company med elektrisk utrustning fra British Westinghouse. Vognen kan kun brukes på Thamshavnbanen med en kombinasjon av sporvidde på 1000 mm og kjørestrøm på 6600 V/25Hz. Med en privateid jernbane på 25 km som aldri var tilknyttet statsnettet viser dette hvor stort det var tenkt på Løkken Verk på begynnelsen av 1900-tallet.

Kongevogna er verdens eneste motorsalongvogn som fortsatt er i drift.

Alt ved kongevognen er originalt bortsett fra den ene bremsekretsen, man fikk et pålegg om tokretssystem etter en ulykke i Oslo med en lignende motorvogn.

  • Den har egne motorer på 2x40HK
  • Utvendig er det teak som opprinnelig var med gullfarget mønster men som ble malt burgunder i 1929.
  • Innvendig er taket i preget tapet dekorert med gipsornamenter i lyse farger.
  • Alt av synlig treverk er i mørk eik med rike utskjæringer.
  • Setene er trukket i rødfarget bøffelhud og gulvteppet er i ren ull.
  • Lysekroner i taket.
  • Luftevindu og speil i slipt krystall.
  • Rullegardiner foran panoramavinduene, og toalett bak det glasset som er frostet.
  • Det er inndelt i to salonger med i alt sitteplasser til 19 stk.
i

Kultursti løkken verk

  • Bilde av Kissiloene

    Kissiloene

    Her er skjæringspunktet mellom gruva og jernbanen.

  • Bilde av Gammelbyen - Brakkan

    Gammelbyen - Brakkan

    Bydelen Brakkan ble bygd ut for at arbeidere i gruva og vaskeriet skulle ha en plass å bo.

  • Bilde av Bjørnli Haveby

    Bjørnli Haveby

    Ettersom gruvedrifta ble flyttet vestover ble neste bydel også det. Bjørnli ble bygd ut i perioden 1915-1921

  • Bilde av Trikketraseen

    Trikketraseen

  • Bilde av Fagerlia og Wallenberg sjakt

    Fagerlia og Wallenberg sjakt

    Driftsanleggene i Fagerlia var i bruk fra 1916-1982

  • Bilde av Kultursti Løkken Verk

    Kultursti Løkken Verk

    Kultursti Løkken Verk

  • Bilde av Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket

    Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket

    Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket

  • Bilde av Gammelsjakta

    Gammelsjakta

    Det første sjakttårnet i Løkkengruva

  • Bilde av Gammelgruva

    Gammelgruva

    Gammelgruva

  • Bilde av Viadukten og Fagerlibanen

    Viadukten og Fagerlibanen

    Viadukten og Fagerlibanen

  • Bilde av Astrup sjakt

    Astrup sjakt

    Astrup sjakt ble åpnet i 1972 og var i drift til gruva stengte i 1987. Sjakta er den nyeste og vestligste sjakta i hovedgruva på Løkken Verk.

  • Bilde av Anleggsveien og styrten

    Anleggsveien og styrten

    Når Astrup sjakt ble tatt i bruk ble det anlagt en vei fra gruveområdet på Moshaugen via Fagerlia og til oppredningsverket.

Museum24:Portal - 2025.01.29
Grunnstilsett-versjon: 2