Hopp til hovedinnhold

Kulturpunkt

Lok 5 og 6

To lokomotiv som ble levert i 1950

Lokomotiv nr 5 og 6

Lokomotivene ble    levert av Skabo Jernbanevognfabrikk og NEBB og ble satt i   trafikk 27. september 1950. 

Lokene erstattet Lok 2 og 3 i persontogene. Etter at persontrafikken ble nedlagt i 1963 ble de brukt som skifte-lokomotiver ved lasting av kisvogner på Løkken og tømming av disse på Thamshavn. 

Lok 5 ble satt i drift igjen da museumsbanen ble åpnet 10.07.1983, men ble tatt ut av trafikk i 2005.  Lok 6 var i drift i perioden 1986 -1996.  

Tekniske data:

  • Lengde:                              6 920 mm     
  • Vekt:                                    22 tonn
  • Antall motorer:             2                      
  • Største hastighet  :     60 km/t
  • Hk pr motor:                  120
i

Kultursti løkken verk

  • Bilde av Kissiloene

    Kissiloene

    Her er skjæringspunktet mellom gruva og jernbanen.

  • Bilde av Gammelbyen - Brakkan

    Gammelbyen - Brakkan

    Bydelen Brakkan ble bygd ut for at arbeidere i gruva og vaskeriet skulle ha en plass å bo.

  • Bilde av Bjørnli Haveby

    Bjørnli Haveby

    Ettersom gruvedrifta ble flyttet vestover ble neste bydel også det. Bjørnli ble bygd ut i perioden 1915-1921

  • Bilde av Trikketraseen

    Trikketraseen

  • Bilde av Fagerlia og Wallenberg sjakt

    Fagerlia og Wallenberg sjakt

    Driftsanleggene i Fagerlia var i bruk fra 1916-1982

  • Bilde av Kultursti Løkken Verk

    Kultursti Løkken Verk

    Kultursti Løkken Verk

  • Bilde av Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket

    Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket

    Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket

  • Bilde av Gammelsjakta

    Gammelsjakta

    Det første sjakttårnet i Løkkengruva

  • Bilde av Gammelgruva

    Gammelgruva

    Gammelgruva

  • Bilde av Viadukten og Fagerlibanen

    Viadukten og Fagerlibanen

    Viadukten og Fagerlibanen

  • Bilde av Astrup sjakt

    Astrup sjakt

    Astrup sjakt ble åpnet i 1972 og var i drift til gruva stengte i 1987. Sjakta er den nyeste og vestligste sjakta i hovedgruva på Løkken Verk.

  • Bilde av Anleggsveien og styrten

    Anleggsveien og styrten

    Når Astrup sjakt ble tatt i bruk ble det anlagt en vei fra gruveområdet på Moshaugen via Fagerlia og til oppredningsverket.

Museum24:Portal - 2025.01.29
Grunnstilsett-versjon: 2