Lok 5 og 6
To lokomotiv som ble levert i 1950
Lokomotiv nr 5 og 6
Lokomotivene ble levert av Skabo Jernbanevognfabrikk og NEBB og ble satt i trafikk 27. september 1950.
Lokene erstattet Lok 2 og 3 i persontogene. Etter at persontrafikken ble nedlagt i 1963 ble de brukt som skifte-lokomotiver ved lasting av kisvogner på Løkken og tømming av disse på Thamshavn.
Lok 5 ble satt i drift igjen da museumsbanen ble åpnet 10.07.1983, men ble tatt ut av trafikk i 2005. Lok 6 var i drift i perioden 1986 -1996.
Tekniske data:
- Lengde: 6 920 mm
- Vekt: 22 tonn
- Antall motorer: 2
- Største hastighet : 60 km/t
- Hk pr motor: 120
Kultursti
Med vising i KPs egen løsning
Noen utvalgte kullturpunkter
Kultursti løkken verk
-
-
Gammelbyen - Brakkan
Bydelen Brakkan ble bygd ut for at arbeidere i gruva og vaskeriet skulle ha en plass å bo.
-
Bjørnli Haveby
Ettersom gruvedrifta ble flyttet vestover ble neste bydel også det. Bjørnli ble bygd ut i perioden 1915-1921
-
-
-
-
Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket
Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket
-
-
-
-
Astrup sjakt
Astrup sjakt ble åpnet i 1972 og var i drift til gruva stengte i 1987. Sjakta er den nyeste og vestligste sjakta i hovedgruva på Løkken Verk.
-
Anleggsveien og styrten
Når Astrup sjakt ble tatt i bruk ble det anlagt en vei fra gruveområdet på Moshaugen via Fagerlia og til oppredningsverket.