Lok 2
Westinghouselokomotiv levert til banens åpning i 1908
Lokomotiv nr 2
Lokomotiv nr 2 ble, sammen med nr 1 og 3, levert til banens åpning i 1908 av British Westinghouse. Lokomotivene var pionerprosjekter innenfor jernbanedrift med vekselstrøm.
De tre lokomotivene skulle etter planen besørge all trafikk på banen, men allerede i 1910 ble det anskaffet to kraftige elektriske motorvogner som ble benyttet i persontogene.
Etter at de store kislokomotivene ble levert i 1917, ble Westinghouse-lokomotivene stort sett brukt i skiftetjenesten. Under 2. Verdenskrig ble nr 1 og 3 sprengt, nr 1 ble kondemnert, nr 3 ble gjenoppbygd med deler fra de to sprengte lokomotivene. De to gjenværende fikk sin renessanse de første årene etter krigen, men fra 1950 var de igjen kun skiftelokomotiver inntil persontrafikken ble nedlagt i 1963. Da ble nr 3 gitt bort til elektro-avdelingen på NTH i 1972, mens nr 2 ble hensatt. Det ble restaurert og tatt i bruk igjen i 1993 og går fremdeles i trafikk. Lokomotiv nr 2 er verdens eldste vekselstrømsdrevne lokomotiv i drift.
Tekniske data:
- Lengde: 8 540 mm
- Største hastighet: 40 km/t
- Vekt: 20 tonn
- Antall motorer: 4
- Hk pr motor: 40
Kultursti
Med vising i KPs egen løsning
Noen utvalgte kullturpunkter
Kultursti løkken verk
-
-
Gammelbyen - Brakkan
Bydelen Brakkan ble bygd ut for at arbeidere i gruva og vaskeriet skulle ha en plass å bo.
-
Bjørnli Haveby
Ettersom gruvedrifta ble flyttet vestover ble neste bydel også det. Bjørnli ble bygd ut i perioden 1915-1921
-
-
-
-
Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket
Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket
-
-
-
-
Astrup sjakt
Astrup sjakt ble åpnet i 1972 og var i drift til gruva stengte i 1987. Sjakta er den nyeste og vestligste sjakta i hovedgruva på Løkken Verk.
-
Anleggsveien og styrten
Når Astrup sjakt ble tatt i bruk ble det anlagt en vei fra gruveområdet på Moshaugen via Fagerlia og til oppredningsverket.