Hopp til hovedinnhold

Kulturpunkt

Lok 2

Westinghouselokomotiv levert til banens åpning i 1908

Lokomotiv nr 2

Lokomotiv nr 2 ble, sammen med nr 1 og 3, levert til banens åpning i 1908 av British Westinghouse. Lokomotivene var pionerprosjekter innenfor jernbanedrift med vekselstrøm.

De tre lokomotivene skulle etter planen besørge all trafikk på banen, men allerede i 1910 ble det anskaffet to kraftige elektriske motorvogner som ble benyttet i persontogene.

Etter at de store kislokomotivene ble levert i 1917, ble Westinghouse-lokomotivene stort sett brukt i skiftetjenesten. Under 2. Verdenskrig ble nr 1 og 3 sprengt, nr 1 ble kondemnert, nr 3 ble gjenoppbygd med deler fra de to sprengte lokomotivene. De to gjenværende fikk sin renessanse de første årene etter krigen, men fra 1950 var de igjen kun skiftelokomotiver inntil persontrafikken ble nedlagt i 1963. Da ble nr 3 gitt bort til elektro-avdelingen på NTH i 1972, mens nr 2 ble hensatt. Det ble restaurert og tatt i bruk igjen i 1993 og går fremdeles i trafikk. Lokomotiv nr 2 er verdens eldste vekselstrømsdrevne lokomotiv i drift.

Tekniske data:

  • Lengde:                              8 540 mm     
  • Største hastighet:       40 km/t
  • Vekt:                                   20 tonn    
  • Antall motorer:            4
  • Hk pr motor:                  40
i

Kultursti løkken verk

  • Bilde av Kissiloene

    Kissiloene

    Her er skjæringspunktet mellom gruva og jernbanen.

  • Bilde av Gammelbyen - Brakkan

    Gammelbyen - Brakkan

    Bydelen Brakkan ble bygd ut for at arbeidere i gruva og vaskeriet skulle ha en plass å bo.

  • Bilde av Bjørnli Haveby

    Bjørnli Haveby

    Ettersom gruvedrifta ble flyttet vestover ble neste bydel også det. Bjørnli ble bygd ut i perioden 1915-1921

  • Bilde av Trikketraseen

    Trikketraseen

  • Bilde av Fagerlia og Wallenberg sjakt

    Fagerlia og Wallenberg sjakt

    Driftsanleggene i Fagerlia var i bruk fra 1916-1982

  • Bilde av Kultursti Løkken Verk

    Kultursti Løkken Verk

    Kultursti Løkken Verk

  • Bilde av Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket

    Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket

    Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket

  • Bilde av Gammelsjakta

    Gammelsjakta

    Det første sjakttårnet i Løkkengruva

  • Bilde av Gammelgruva

    Gammelgruva

    Gammelgruva

  • Bilde av Viadukten og Fagerlibanen

    Viadukten og Fagerlibanen

    Viadukten og Fagerlibanen

  • Bilde av Astrup sjakt

    Astrup sjakt

    Astrup sjakt ble åpnet i 1972 og var i drift til gruva stengte i 1987. Sjakta er den nyeste og vestligste sjakta i hovedgruva på Løkken Verk.

  • Bilde av Anleggsveien og styrten

    Anleggsveien og styrten

    Når Astrup sjakt ble tatt i bruk ble det anlagt en vei fra gruveområdet på Moshaugen via Fagerlia og til oppredningsverket.

Museum24:Portal - 2025.01.29
Grunnstilsett-versjon: 2