Lok 1
Lokomotiv fra NEBB. Levert til Thamshavnbanen i 1950
NEBB lokomotiv nr 1
Lokomotiv nr 1 ble levert av Skabo Jernbanevognfabrikk og NEBB i 1950. Det var tiltenkt jobben som kislokomotiv, men hadde mange barne-sykdommer og uheldige konstruksjoner slik at det ikke kom seg opp de bratte stigningene mellom Løkken Verk og Svorkmo (44 ‰) på vinteren. Det fikk dermed klenge-navnet ”Sommerloket”. Kanskje var det derfor det i 1967 ble malt i en vårgrønn farge i motsetning til de øvrige lokomotivene som er blå. Lokomotivet var i drift til 1974.
Tekniske data:
- Lengde: 10 220 mm
- Vekt: 40 tonn
- Antall motorer: 4
- Hk pr motor 120
- Største hastighet 60 km/t
Kultursti
Med vising i KPs egen løsning
Noen utvalgte kullturpunkter
Kultursti løkken verk
-
-
Gammelbyen - Brakkan
Bydelen Brakkan ble bygd ut for at arbeidere i gruva og vaskeriet skulle ha en plass å bo.
-
Bjørnli Haveby
Ettersom gruvedrifta ble flyttet vestover ble neste bydel også det. Bjørnli ble bygd ut i perioden 1915-1921
-
-
-
-
Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket
Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket
-
-
-
-
Astrup sjakt
Astrup sjakt ble åpnet i 1972 og var i drift til gruva stengte i 1987. Sjakta er den nyeste og vestligste sjakta i hovedgruva på Løkken Verk.
-
Anleggsveien og styrten
Når Astrup sjakt ble tatt i bruk ble det anlagt en vei fra gruveområdet på Moshaugen via Fagerlia og til oppredningsverket.