Hopp til hovedinnhold

Kulturpunkt

Lok 1

Lokomotiv fra NEBB. Levert til Thamshavnbanen i 1950

NEBB lokomotiv nr 1

Lokomotiv nr 1 ble levert av Skabo Jernbanevognfabrikk og NEBB i 1950. Det var tiltenkt jobben som kislokomotiv, men hadde mange barne-sykdommer og uheldige konstruksjoner slik at det ikke kom seg opp de bratte stigningene mellom Løkken Verk og Svorkmo (44 ‰) på vinteren. Det fikk dermed klenge-navnet ”Sommerloket”. Kanskje var det derfor det i 1967 ble malt i en vårgrønn farge i motsetning til de øvrige lokomotivene som er blå. Lokomotivet var i drift til 1974.

Tekniske data:

  • Lengde:                              10 220 mm
  • Vekt:                                   40 tonn 
  • Antall motorer:            4  
  • Hk pr motor                   120
  • Største hastighet        60 km/t
i

Kultursti løkken verk

  • Bilde av Kissiloene

    Kissiloene

    Her er skjæringspunktet mellom gruva og jernbanen.

  • Bilde av Gammelbyen - Brakkan

    Gammelbyen - Brakkan

    Bydelen Brakkan ble bygd ut for at arbeidere i gruva og vaskeriet skulle ha en plass å bo.

  • Bilde av Bjørnli Haveby

    Bjørnli Haveby

    Ettersom gruvedrifta ble flyttet vestover ble neste bydel også det. Bjørnli ble bygd ut i perioden 1915-1921

  • Bilde av Trikketraseen

    Trikketraseen

  • Bilde av Fagerlia og Wallenberg sjakt

    Fagerlia og Wallenberg sjakt

    Driftsanleggene i Fagerlia var i bruk fra 1916-1982

  • Bilde av Kultursti Løkken Verk

    Kultursti Løkken Verk

    Kultursti Løkken Verk

  • Bilde av Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket

    Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket

    Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket

  • Bilde av Gammelsjakta

    Gammelsjakta

    Det første sjakttårnet i Løkkengruva

  • Bilde av Gammelgruva

    Gammelgruva

    Gammelgruva

  • Bilde av Viadukten og Fagerlibanen

    Viadukten og Fagerlibanen

    Viadukten og Fagerlibanen

  • Bilde av Astrup sjakt

    Astrup sjakt

    Astrup sjakt ble åpnet i 1972 og var i drift til gruva stengte i 1987. Sjakta er den nyeste og vestligste sjakta i hovedgruva på Løkken Verk.

  • Bilde av Anleggsveien og styrten

    Anleggsveien og styrten

    Når Astrup sjakt ble tatt i bruk ble det anlagt en vei fra gruveområdet på Moshaugen via Fagerlia og til oppredningsverket.

Museum24:Portal - 2025.01.29
Grunnstilsett-versjon: 2