Kissiloene
Her er skjæringspunktet mellom gruva og jernbanen.
I skjæringspunktet mellom gruva og jernbanen er det ett området som kalles Botten. Her var det lastesiloer for kis til smelting og eksport. I tillegg var det lagerbygg og verksteder.
Botten ligger i Stallgata og her var det staller fra gammelt av som navnet sier. Fra midten av 1700-tallet lå vasshjulet i dette området og stangfeltet opp til Gammelsjakta lå oppover lia her.
Når Thamshavnbanen ble bygd ble dette endepunktet i sør. Her ble kisvognene fylt under siloene og her var det omlasting av varer som skulle videre ut i anlegget. Det gikk en egen transportheis oppover lia for byggematerialer og andre varer som ble fraktet på Thamshavnbanen.
Kultursti
Med vising i KPs egen løsning
Noen utvalgte kullturpunkter
Kultursti løkken verk
-
-
Gammelbyen - Brakkan
Bydelen Brakkan ble bygd ut for at arbeidere i gruva og vaskeriet skulle ha en plass å bo.
-
Bjørnli Haveby
Ettersom gruvedrifta ble flyttet vestover ble neste bydel også det. Bjørnli ble bygd ut i perioden 1915-1921
-
-
-
-
Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket
Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket
-
-
-
-
Astrup sjakt
Astrup sjakt ble åpnet i 1972 og var i drift til gruva stengte i 1987. Sjakta er den nyeste og vestligste sjakta i hovedgruva på Løkken Verk.
-
Anleggsveien og styrten
Når Astrup sjakt ble tatt i bruk ble det anlagt en vei fra gruveområdet på Moshaugen via Fagerlia og til oppredningsverket.