Hopp til hovedinnhold

Kulturpunkt

Viadukten og Fagerlibanen

Viadukten og Fagerlibanen

 Malmleting og kartlegging fra 1906 til 1913 viste at malmåra i Løkkengruva fortsatte vestover og lenger nedover i fjellet. På senhøsten 1914 startet arbeidet med å bygge Wallenberg sjakt i Fagerlia. Anlegget i Fagerlia sto ferdig og klart til bruk i 1916 og etterhvert ble dette hovedsjakt i Løkkengruva. For å transportere malmen fra Wallenberg sjakt til vaskeriet ble Fagerlibanen bygd.

Fagerlibanen

Fagerlibanen var 1500 meter lang og var elektrisk drevet. Banen gikk fra heisen i Fagerlia og endte opp i en 160 meter lang viadukt som vi ser over oss. Malmen ble tippet i en binge før den ble ført på transportbånd til grovknuserne i separasjonsverket. Banen var i drift fram til 1982. 

i

Kultursti løkken verk

  • Bilde av Kissiloene

    Kissiloene

    Her er skjæringspunktet mellom gruva og jernbanen.

  • Bilde av Gammelbyen - Brakkan

    Gammelbyen - Brakkan

    Bydelen Brakkan ble bygd ut for at arbeidere i gruva og vaskeriet skulle ha en plass å bo.

  • Bilde av Bjørnli Haveby

    Bjørnli Haveby

    Ettersom gruvedrifta ble flyttet vestover ble neste bydel også det. Bjørnli ble bygd ut i perioden 1915-1921

  • Bilde av Trikketraseen

    Trikketraseen

  • Bilde av Fagerlia og Wallenberg sjakt

    Fagerlia og Wallenberg sjakt

    Driftsanleggene i Fagerlia var i bruk fra 1916-1982

  • Bilde av Kultursti Løkken Verk

    Kultursti Løkken Verk

    Kultursti Løkken Verk

  • Bilde av Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket

    Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket

    Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket

  • Bilde av Gammelsjakta

    Gammelsjakta

    Det første sjakttårnet i Løkkengruva

  • Bilde av Gammelgruva

    Gammelgruva

    Gammelgruva

  • Bilde av Viadukten og Fagerlibanen

    Viadukten og Fagerlibanen

    Viadukten og Fagerlibanen

  • Bilde av Astrup sjakt

    Astrup sjakt

    Astrup sjakt ble åpnet i 1972 og var i drift til gruva stengte i 1987. Sjakta er den nyeste og vestligste sjakta i hovedgruva på Løkken Verk.

  • Bilde av Anleggsveien og styrten

    Anleggsveien og styrten

    Når Astrup sjakt ble tatt i bruk ble det anlagt en vei fra gruveområdet på Moshaugen via Fagerlia og til oppredningsverket.

Museum24:Portal - 2025.01.29
Grunnstilsett-versjon: 2