Viadukten og Fagerlibanen
Viadukten og Fagerlibanen
Malmleting og kartlegging fra 1906 til 1913 viste at malmåra i Løkkengruva fortsatte vestover og lenger nedover i fjellet. På senhøsten 1914 startet arbeidet med å bygge Wallenberg sjakt i Fagerlia. Anlegget i Fagerlia sto ferdig og klart til bruk i 1916 og etterhvert ble dette hovedsjakt i Løkkengruva. For å transportere malmen fra Wallenberg sjakt til vaskeriet ble Fagerlibanen bygd.
Fagerlibanen
Fagerlibanen var 1500 meter lang og var elektrisk drevet. Banen gikk fra heisen i Fagerlia og endte opp i en 160 meter lang viadukt som vi ser over oss. Malmen ble tippet i en binge før den ble ført på transportbånd til grovknuserne i separasjonsverket. Banen var i drift fram til 1982.
Kultursti
Med vising i KPs egen løsning
Noen utvalgte kullturpunkter
Kultursti løkken verk
-
-
Gammelbyen - Brakkan
Bydelen Brakkan ble bygd ut for at arbeidere i gruva og vaskeriet skulle ha en plass å bo.
-
Bjørnli Haveby
Ettersom gruvedrifta ble flyttet vestover ble neste bydel også det. Bjørnli ble bygd ut i perioden 1915-1921
-
-
-
-
Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket
Fearnley sjakt, vaskeriet og oppredningsverket
-
-
-
-
Astrup sjakt
Astrup sjakt ble åpnet i 1972 og var i drift til gruva stengte i 1987. Sjakta er den nyeste og vestligste sjakta i hovedgruva på Løkken Verk.
-
Anleggsveien og styrten
Når Astrup sjakt ble tatt i bruk ble det anlagt en vei fra gruveområdet på Moshaugen via Fagerlia og til oppredningsverket.